• Portfolio
    • Klantlogo’s
    • Cases
  • Aanbod
  • De Huisstijlmeester?
    • Over mij & ons
    • Ons logo
    • Blog
  • De essentie
  • Contact
Logo Logo Logo Logo Logo
  • Portfolio
    • Klantlogo’s
    • Cases
  • Aanbod
  • De Huisstijlmeester?
    • Over mij & ons
    • Ons logo
    • Blog
  • De essentie
  • Contact
  • Portfolio
    • Klantlogo’s
    • Cases
  • Aanbod
  • De Huisstijlmeester?
    • Over mij & ons
    • Ons logo
    • Blog
  • De essentie
  • Contact

26 jan nieuw CIA Logo. Het wordt er niet vrolijker op.

Geplaatst op 09:55h in Design, Eerste indruk, Huisstijl, Logo, Slagzin, Uitstraling door Peter

Tsjonge. Ik had niet gedacht dat dit het eerste onderwerp zou worden van mijn nieuwe website of het eerste blog.
Maar ik kan er als DeHuisstijlMeester niet omheen.

Eén van de machtigste organisaties ter wereld heeft een nieuwe huisstijl en … ik word er somber van. Als dit het echt is tenminste. Dit is niet langer ’n logobeeld van een organisatie die dienstbaarheid, meelevendheid, sociale betrokkenheid of medemenselijkheid wil tonen.

Uitstraling
Dit straalt uit dat het gaat om: hardheid, controle, intimidatie en confronterend gezag. Vandaar zwart/wit en verder alleen dat harde rood? Als dit de nieuwe kernwaarden zijn die ook visueel uitgedragen moesten worden, ben ik sceptisch. Als dit logobeeld het echt is tenminste. Het is zo matig, dat ik twijfel.

Wat is goed?
Er zijn overigens een aantal elementen die ik wél kan waarderen. Dat er een soort abstract online grid-achtig iets kwam, dat snap ik. Het web is inderdaad onze 2e wereld geworden (en dan is er nog het darkweb). Dat er sowieso een nieuw beeldmerk gewenst was, dat begrijp ik ook als ik het vorige logo bestudeer. Dat ademt toch erg de jaren 50/60 uit. Het andere goede is de naam als 3 letters. Dat is logisch gezien de spreektaal en een verheldering. Maar qua uitstraling en grafisch gezien…

Het logobeeld kan niet of nauwelijks verkleind worden weergegeven. De detaillering is veel te intens. Het beeld van de websitepagina versterkt verder de donkerder ziel van de samenleving? Van goedaardig naar boosaardig gedrag?

Voor wie is het?
Nu moet je blijkbaar vuile handen maken als CIA en keihard zijn tegen elke bedreiging ‘against our nation’, maar om het dan zonder enige empathische fijngevoeligheid zo aan de wereld te tonen. Poeh… Maar ik ben ook in de war. Als ik de website open en bekijk (cia.gov) zie ik andere logoversies. Nog steeds zwart/wit maar wel veel beter ontworpen. Het lijkt wel een teken des tijd: je weet niet meer gelijk wat waar is

Wel ontbreekt een slagzin. Met een goede tagline/slagzin vanuit je identiteit en bestaansrecht, maak je je drijfveer extreem helder. Deze is er niet gekomen of het moet de missietekst zijn? Beetje mixed feelings inmiddels.

Conclusie
Wat blijft: Ik word er niet blijer van. Dit is niet een uitstraling voor de brave burger ter hunner bescherming, maar meer een statement richting criminelen?

 

Tags:
Design, Eerste indruk, Huisstijl, Logo, Ontwerp, Presentatie, Slagzin, Tagline, Uitstraling