
15 sep De 9 probl… eh… uitdagingen!
Een passende huisstijl of een sterke naam/logo/slagzin-combinatie is voor 90% geen kwestie van geluk of van een toevalstreffer.
Ik help je deze 9 issues te voorkomen:
1. Kan het goedkoper?
Ja! Het kan altijd goedkoper. Vooral door zelf urenlang het internet af te stropen. Want… die uren kosten niets? Nee dus. Penny wise; pound foulish zegt men in de UK. En ook in Nederlands hebben we een passend gezegde: goedkoop = duurkoop. Ik ben glashelder: wij zijn liever nooit de goedkoopste (maar wel… creatief strategisch de beste). Intussen blijft het mij verbazen welke prio’s sommige MT’s of CEO’s stellen, als het om de bedrijfsuitstraling gaat. Wel die dure auto en/of aankleding, maar geen top-uitstraling voor je onderneming richting markt en klanten?
2. Hoe kies ik het beste uit gelijkwaardige opties
Als het goed is, krijg je een logische onderbouwing waarom men voorstelt wat men verzonnen heeft. Maar er zijn altijd zijn meerdere wegen naar Rome. Kom daar maar eens uit als je min of meer gelijkwaardige opties krijgt. Inschatten van de impact, het effect is een kunst en vraagt om van buiten naar binnen te kijken.
3. Wat doe ik als meningen blijven verschillen
Veel beslissingen worden als MT afdeling of groep genomen. Logisch. Als opinies verschillen, hoe hak je dan de knoop door zonder te moeten terugvallen op hiërarchische verhoudingen of de meeste stemmen tellen? Met ook nog het risico dat ‘verliezers’ later tegenwerken?
4. Hoe pak ik draagvlak intern aan?
‘Krijg ik dit erdoor’? Logische vraag! Er zijn altijd meer mensen nodig om het voorstel echt te laten landen en effect te zien. Het is een kunst om ‘de communicatie te communiceren’, of ‘het voorstel voor te stellen’. De juiste haakjes en argumenten zijn van harte welkom.
5. Geen criteria gesteld, dus maar op smaak alleen kiezen?
Natuurlijk ziet het voorstel er leuk uit en wordt het enthousiast gepresenteerd. Maar nu even zakelijk graag. Gaan we de doelgroep écht bereiken, volgens afspraak? Wat is de relatie met de missie eigenlijk? Welke van onze waarden zitten erin? Waar is de briefing? Een leuk idee alleen, is écht onvoldoende. Gun jezelf toets-criteria.
6. Eh…zijn wij dit?
Past dit bij ons en onze klanten? Een kernvraag. Je voelt eigenlijk aan dat het plan of voorstel een stap te ver is (of juist niet ver genoeg). Dit klinkt echt anders dan we gewend zijn. En je krijgt mooie intenties, maar geen garanties. Impulsief de knoop doorhakken is niet slim nu. Laat staan ad-hoc beslissen, op smaak, vanwege blauwe ogen of op macht.
7. Objectieve blik ontbreekt
Objectief naar jezelf kunnen kijken is enorm lastig na verloop van jaren. Hoe je het ook wendt of keert, je kijkt door een koker. Dat is volkomen logisch. Vreemde ogen kunnen dan net even een frisse invalshoek geven die de zaak lostrekt.
8. Onderschatting impact
Veel keuzes in dit vak worden nog steeds te makkelijk gemaakt. Wellicht omdat het geen primair proces betreft? Maar het gaat vaak om flinke bedragen en grote belangen. Wat besloten wordt heeft echt grote invloed op de beeldvorming en de mening of houding van stake holders buiten (of binnen). Ook die ene simpele lokale advertentie bepaalt hoe men jullie ervaart. Dat wordt vaak onderschat.
9. Geen tempo
Zelf even geen inspiratie hebben hoe het beter, scherper, duidelijker of anders kan. De meeting wordt geschorst. Volgende week weer verder. Hoe kom je aan hét argument of nuchter inzicht? Jammer dat er even geen omdenker, tegendenker of klankbord beschikbaar is. Het schiet niet op zo. Die knoop moet nu echt doorgehakt.
Als je naamgeving of de huisstijl als een lange termijn investering ziet, sta ik heel graag klaar voor je!
Mail mij voor een kennismaking of afstemming svp: peter@de huisstijlmeester.nl